"انگشت اتهام را به سوی آقای خامنه‌ای می‌برم"

افزون بر رسانه‌های نزدیک به سران جنبش سبز ایران، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نیز بر این باور هستند که یورش‌های سازمان‌یافته در آستانهٔ روز قدس، از سوی نیروهای مقاومت بسیج و با هدف افزایش فشار بر رهبران جنبش سبز صورت گرفته است. در این میان، خبری که همان هفته به دست خبرنگار بانگ سبز آزادی رسید و روز جمعه ١٢/٠٦/١٣٨٩ منتشر شد نیز از نقش شماری از خبرگزاریهای نزدیک به محمود احمدینژاد و آیتالله خامنه‌ای در برنامه‌ریزی این یورش‌ها حکایت دارد. در سوی دیگر، رسانه‌ها و نهادهای جمهوری اﺳﻠﺎمی، رفتار دوگانه‌ای را در اینباره از خود نشان دادهاند. ابتدا شبکهٔ ایران، وابسته به محمود احمدینژاد، تجمّعات را به «مردم، دانشجویان خودجوش و خانوادههای شهدا» نسبت داد و ادّعا کرد از سوی خانهٔ مهدی کروبی به سوی مردم تیراندازی شده است. خبرگزاریهای جهان و رجانیوز نیز همین خبر را در تارنمای خود منتشر کردند. امّا بعد از روز قدس که ابعاد حملهٔ وحشیانه به محل سکونت مهدی کروبی بیشتر آشکار گردید، الگوی رفتاری رسانه‌های جمهوری اﺳﻠﺎمی نیز دگرگون شد. برای نمونه، خبرگزاری جوان که از تجمّع در برابر منزل مهدی کروبی حمایت می‌کرد، ناگهان سخن از «نیروهای خودسر» به میان آورد و اینگونه نوشت:
نیروهای اﻧﻘﻠﺎب برای رفتارهای اینگونه کف نمی‌زنند. حزب‌الله به فرمان وﻟﺎیت عمل می‌کند و البته اینگونه نیز باید باشد. بنابراین حرکت‌های خودسر چون به فرمان وﻟﺎیت نیست، قابل دفاع هم نیست.
قرارگاه محمد رسول الله تهران بزرگ نیز با انتشار بیانیه‌ای «حاشیه‌سازی عناصر خودسر» را محکوم کرده و آن را مستقل از «نهاد مقدس بسیج» دانسته است.
            اگرچه شماری از نهادهای سرشناس جمهوری اﺳﻠﺎمی، حمله به خانهٔ مهدی کروبی را محکوم کرده‌اند، امّا در هفته‌های گذشته نیز شاهد محاصرهٔ محل سکونت میرحسین موسوی و یورش به دفتر ایشان توسّط نیروهای آشوب‌گر بوده‌ایم که همین امر، تردیدهای بسیاری را در این زمینه ایجاد کرده است.
            آیا این نیروهای آشوب‌گر، مستقل از نیروهای مقاومت بسیج و دیگر دستگاه‌های جمهوری اﺳﻠﺎمی هستند؟ اگر این یورش‌ها خودسرانه انجام می‌شوند، چرا عوامل آن از مصونیت برخوردارند و آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند؟ آیا نیروی انتظامی جمهوری اﺳﻠﺎمی، توان برخورد با این نیروها را ندارد؟
            در گفتگوی دوستانه با دکتر امیر فرشاد ابراهیمی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، پاسخ این پرسش‌ها را از ایشان جویا شدیم. دکتر فرشاد ابراهیمی، از آنجا که سابقهٔ عضویت در گروه انصار حزب‌الله را دارند، می‌توانند پاسخ‌های سودمندی را در اختیار ما قرار دهند. متن کامل مصاحبهٔ بانگ سبز آزادی با ایشان در ادامه می‌آید:

آقای دکتر ابراهیمی، شما از نیروهای سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شمرده می‌شوید و با تحرّکات وابسته به این نهاد، آشنا هستید. آیا یورش‌های سازمان‌یافته به محل سکونت مهدی کروبی و یا مسجد قبا در شیراز را می‌توان مستقل از نیروهای مقاومت بسیج و گروه انصار حزب‌الله دانست و آن را به دانشجویان خودجوش، خانواده‌های شهدا و یا نیروهای خودسر نسبت داد؟

دکتر امیر فرشاد ابراهیمی

بعید می‌دانم! بطور حتم و یقین خدمتتان عرض می‌کنم که ما در نظام، اصولا چیزی به اسم "خودسر" نداریم. این واژهٔ "خودسر" که بعد از اطلاعیهٔ کذایی وزارت اطلاعات دربارهٔ قتل‌های زنجیره‌ای در ادبیات سیاسی ما رایج شد، واژه‌ای کاملا جعلی و دروغین است.
به طور مشخص، اجتماع مقابل منزل آقای کروبی که منجر به تبادل آتش بین تیم محافظین و مهاجمین شد، کاملا آشکار می‌کند که جسارت این مهاجمین، نشانگر وابستگی اینها است. در ساده‌ترین فرض می‌توانیم بگوییم که اینها هواداران حزب‌الله بوده‌اند که در اینصورت، با توجه به عضویت و سابقه‌ام خدمتتان عرض می‌کنم که هیچ حزب‌اللهی را شما نمی‌توانید بیابید که عضو بسیج یا سپاه نباشد و هیچ بسیجی و پاسداری را هم نمی‌توانید بیابید که خودش را حزب‌الله نداند.
به دید شما، این دسته از یورش‌ها، آنگونه که رسانه‌ها و مقامات جمهوری اسلامی گزارش کرده‌اند، از روی دلسوزی صورت می‌گیرند و یا جنبهٔ اطاعت از دستور نیز دارند؟ دستور این حملات از سوی کدام دستگاه‌ها و یا افراد صادر می‌شود؟ نقش حمایت و فرمان مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای را در این میان، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من انگشت اتهام را شخصا به سمت آقای خامنه‌ای می‌برم و شک ندارم که همهٔ این اقدامات، اگر هم به دستور ایشان نباشد، بدون شک ایشان از همهٔ آنها مطلع می‌گردد.
ما یک قاعدهٔ فقهی و حقوقی هم داریم که می‌گوید هرکس قدرتش فراختر است، مسئولیتش نیز بیشتر است. اگر بگوییم ایشان از این اتفاقات مطلع نیستند، که خُب شرایط ولایت فقیه از ایشان سلب شده است. اگر هم اطلاع بیابند، که مطمئن هستم می‌یابند، و اقدامی عاجل انجام ندهند، باز هم از وظایفشان عدول کرده‌اند.
اگر تجمع در برابر خانهٔ مهدی کروبی را به نیروهای مقاومت بسیج و گروه انصار حزب‌الله نسبت دهیم، آیا نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی، توان و یا اجازهٔ برخورد با این تجمّعات را دارند؟ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم هفتهٔ گذشته از شناسایی ١٠٠ تن از این تجمع‌کنندگان خبر داد. فکر می‌کنید برخوردی با آنها صورت بگیرد؟
شک نداشته باشید که نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها، قدرت برخورد با اینها را ندارند. چون اینها عملا خود را سربازان و کبوتران آستانهٔ ولایت می‌نامند.
در اینکه شناسایی شده‌اند، بله! حتما این کار را کرده‌اند تا مطمئن شوند که مثلا مهاجمین، خودی هستند یا غیر خودی. اگر خودی هستند که هیچ! امّا اگر غیر خودی هستند، سریع بازداشتشان کنند و پرونده‌سازی و ... تا بگویند بله! این شلوغی‌ها و مظلوم نمایی‌ها کار خود بیت کروبی بوده است.
در آخر اینکه، یورش‌های سازمان‌یافته به محل سکونت و دفاتر سران جنبش سبز ایران، کدام هدف را دنبال می‌کنند؟ آیا می‌توان این یورش‌ها را مقدّمه و زنگ خطری برای بازداشت و محاکمهٔ میرحسین موسوی و مهدی کروبی دانست؟
قصد دارند در مسیر جنبش، ترمزی ایجاد کنند و اخطاری بدهند به قول خودشان به سران فتنه! امّا بعید می‌دانم خطر بازداشت آقایان کروبی و موسوی وجود داشته باشد. چون هزینه‌های زیادی برایشان دارد. اتفاقا چون نمی‌خواهند بازداشت کنند، مدام تهدید می‌کنند و عربد‌کش‌ها را به مقابل دفتر و منزل ایشان می‌فرستند تا رعب و وحشت ایجاد کنند.
با سپاس فراوان از شما که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر